Byten och returer

Om du av någon anledning inte känner dig helt nöjd med ditt köp har du möjlighet att inom 14 dagar byta eller returnera din vara. Bytes- och returrätten gäller både för varor på ordinarie pris och på nedsatt pris. 

Kom ihåg att din vara endast är returbar om:  

- Varan är oanvänd och oskadad

- Varan returneras i oskadad, originalförpackning

Dunjackor har 14 dagars bytes- och returrätt

Du kan i lugn och ro prova din nya dunjacka hemma. Var försiktig när du provar den så att den inte får några fläckar eller dylikt. Din jacka är nämligen endast returbar om den är i ursprungligt och försäljningsbart skick vid retur. När du returnerar din jacka ska alla etiketter och lappar sitta kvar på jackan och den får inte ha några fläckar, hårstrån eller annan smuts. Alla jackor som returnerats till oss kontrolleras noga.

Om du vill byta storlek på jackan går detta självklart bra, så länge storleken du önskar byta till finns i lager. Det går även bra att byta till en annan färg. Byte kan endast ske till en annan jacka med samma pris. Om du vill byta till en jacka med annat pris, returnerar du din jacka till oss och lägger därefter en ny beställning i webbutiken.

Duntäcken och dunkuddar har 14 dagars bytes- och returrätt, förutsatt att varans förpackning är oöppnad.

Täcken och kuddar är hygienartiklar som endast kan returneras om dess förpackning är oöppnad. Om förpackningen öppnats är varan inte returbar då den räknas som använd. Alla täcken och kuddar som returneras kontrolleras noga. Om förpackningen varit öppnad kommer varan att skickas tillbaka till kunden.

Alla våra täcken och kuddar är godkända av Allergi-, Hud- och Astmaförbundet. Om den förpackning som täcket eller kudden levererats i varit öppnad, är inte produkten längre i försäljningsbart skick. Detta då vi inte kan garantera att varan längre är fri från allergener och andra partiklar. För allas trygghet är det av största vikt att alla täcken och kuddar är helt fria från damm, dofter och andra partiklar. De får inte ha några spår av dofter, damm, hår från människor eller husdjur.

Om du vill byta storlek eller modell på täcket eller kudden, returnerar du den oöppnade varan till oss och lägger därefter en ny beställning på den nya varan. 

Returfrakt

Vid byten tas ingen kostnad för returfrakt ut. Observera att detta gäller ett (1) byte/kund. 

Vid returer betalar du en returkostnad om 180 kr. Beloppet dras av från återbetalningen som görs till dig. Om du beställt flera varor och endast returnerar en del av varorna, tas ingen returkostnad ut.

Vid kampanjer kan vi komma att erbjuda gratis frakt även vid returer. 

Hur returnerar jag min vara?

Fyll i den retursedel som låg i paketet tillsammans med din beställning

Packa ner varan i originalkartongen. Inkludera alla delar som medföljde.

Lägg ner den ifyllda retursedeln med varan och klistra på den medföljande returetiketten på paketet. 

Det finns två sätt att göra din retur på. Antingen genom att lämna paketet till närmaste DHL Express- ombud eller genom att beställa budhämtning direkt hemifrån.

1. Lämna paketet till DHL Express-ombud

Du kan söka efter närmaste DHL Express-ombud här: https://locator.dhl.com/

Alla våra paket levereras med en förtryckt returetikett som gör det enkelt och säkert att returnera din produkt. Fäst etiketten på paketet och ta med det till ditt närmaste DHL Express-ombud.

2. Beställ hämtning av bud

Om du hellre vill att paketet hämtas direkt hemma hos dig, kan du beställa budhämtning. Det blir ingen extra kostnad för detta alternativ. Du begär hämtning och fyller i dina adressuppgifter genom följande länk: https://mydhl.express.dhl/se/en/home.html#/schedulePickupTab

 

Hur lång tid tar det innan ni behandlar min retur?

Vi behandlar returen inom 14 dagar från det att vi mottagit din retur. Alla frågor kan skickas till joutsenshop.se@joutsen.com.

Vår strävan efter en hållbar returpolicy

Vår målsättning är att du ska vara nöjd med ditt köp och vi förstår att du kan behöva byta vara för att få rätt storlek eller färg. Du kan även behöva returnera varan och få pengarna tillbaka om köpet inte motsvarar dina förväntningar. Detta är fullt förståligt när du handlar online. Men om en kund gör upprepade beställningar och returnerar samtliga varor gång på gång, förbehåller vi oss rätten att inte godta framtida beställningar från kunden. Vi förbehåller oss även rätten att göra detta i de fall vi misstänker att en vara använts innan den returneras till oss.

Att skicka varor fram och tillbaka är inte bara kostsamt, utan även dåligt för miljön. Det är dessutom tidskrävande att behandla och gå igenom returnerade varor. Vi vill ta hänsyn till dessa frågor i vår verksamhet, och i samarbete med våra kunder strävar vi efter att följa en hållbar returpolicy.